Paihia en verder - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu Paihia en verder - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu

Paihia en verder

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

18 November 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Na ons bezoek aan Waitangi en de Trity Grounds rijden we naar Kerikeri Basin, een kleine baai in de buurt van de gelijknamige plaats. Hier staat het Kemp House, in het verleden door missionarissen gebouwd (oudste gebouw van het land) met daarnaast de Stone Store het oudst bewaard gebleven stenen gebouw. Er ligt een prachtige bloementuin om heen die uitbundig bloeit. In de buurt ligt een nagebouwd Maori dorp zoals zij in vroegere tijden leefden. Wij hebben dit in een eerder bezoek al doorlopen.
Omdat Paihia ons zo goed bevalt en het mooi weer is, besluiten we langer te blijven maar dan wel in een andere accomodatie. Op zoek dus en we hebben succes. We boeken voor 4 nachten een leuke studio op een rustige plek maar wel dichtbij het strand. We voelen ons hier helemaal thuis. Bij de werf en in de baai is altijd wat te zien, heel levendig.
De volgende dag gaan we met de ferry naar Russell aan de overkant. In het verleden is dit een roemruchte plaats geweest maar nu is het een heel gezellig plaatsje. Russell is de eerste hoofdstad van het land geweest, gevolgd door Auckland en Wellington. Pompellier is een huis gebouwd door franse missionarissen die de drukpers, boekbinderij hier brachten.
De Christ Church is de oudste kerk van het land (1840) en op de banken liggen allemaal geborduurde kussentjes met div. afbeeldingen zoals een zeilschip, een huis met tuin, heel leuk. Op het bijgelegen kerkhof liggen diverse Maori stamhoofden begraven.
Een bushwalk vanuit Paihia staat ook op ons programma en we lopen deze op een rustig tempo want het is wel klimmen hoor maar we worden boven beloond met een prachtig uitzicht.
Veel plaatsen houden wekelijks een boerenmarkt waar kwalitatief goede produkten worden aangeboden, deels ook biologisch.
Op onze laatste dag in de Bay of Islands gaan we naar Mangonui waar we natuurlijk de alom geroemde fish en chips eten, echt geweldig lekker!
Op zaterdag 14 okt. laten we Paihia achter ons na een heerlijke week.
Onze bedoeling is naar Snells Beach te gaan maar de accomodaties zitten daar vol en daarom rijden we terug naar Warkworth waar we 1 nacht boeken.
We besluiten om nu eerder naar Coromandel Peninsula te gaan en dan is Hahei een geliefd plekje waar we goede herinneringen aan bewaren.
We kunnen in het Holiday Resort een fijne studio voor 4 nachten boeken en zitten op 2 min. lopen van het strand, een lekker stekje.
En dan krijgen we onze eerste regendag in 4 weken, niks te klagen hoor maar leuk vinden we het niet. We zijn verwend met al dat mooie weer.
We gaan met de ferry naar Witianga, waar we koffie drinken in cafe Nina, een 100jr. oud pandje. Dit cafeetje wordt in de boeken ook speciaal genoemd. Doen nog wat inkopen en gaan met de ferry terug. Lekker wat gelezen en eind van de middag wordt het droog en na het eten maken we nog even een strandwandeling. En dan schijnt de volgende ochtend de zon weer, heerlijk!
We gaan naar Hot Water Beach, een stukje strand waar je je eigen prive kurpoel kunt graven. Het moet wel hoog water zijn want anders komt er geen zeewater in je badje en dat water heeft een temp. van 60-90gr.C.
De volgende fraaie plek die we gaan bezoeken is Cathedral Cove, een gigantisch, kalkstenen spelonkgewelf dat twee witte stranden met elkaar verbindt. We treffen het want er staat geen water in dus kun je er doorheen lopen. Het is er gezellig druk met zwemmers, kayakkers en andere strandliefhebbers. We hebben de wandeling hier naar toe deels met de auto gedaan. Het te lopen stuk was zodoende te behappen voor ons.
Onze laatste dag hier rijden we naar Coromandel Town maar daarover vertel ik later nog. Morgen vliegen we naar Wellington, naar Jeroen en Anke, waar we het weekend doorbrengen. We verheugen ons hier erg op.
Tot een volgende keer lieve mensen.

• 18 November 2015 - 10:18

Henny:

Lieve Lidy en Henk, het klinkt allemaal weer fantastisch!!! Een beetje jaloers ben ik wel op jullie hoor.
    Wat een mooi verslag heb je weer geschreven, alsof we er gewoon bij zijn! Dankjewel, en Lidy, die geborduurde kussentjes hebben ze afgekeken van mijn sprei hoor!!!
    Veel plezier en groetjes bij Anke en Jeroen en nog gewoon verder gaan met genieten...
    liefs van ons, Henny

• 18 November 2015 - 14:45

Nelly Rijk:

Hallo lieve Henk en Lidy. Wat fijn om jullie verslag te lezen je zou zo het vliegtuig willen pakken en ook gaan kijken hoe mooi het daar is. Wie weet doen we dit nog wel eens en komen we info bij jullie inwinnen. Heel veel plezier en vooral genieten wij doen het hier ook. Groeten en knuffel van Rinus en van mij.

• 18 November 2015 - 17:12

Ans Krijnsen:

Lieve Lidy en Henk

Wat maken jullie een geweldig mooie reis, prachtige natuur en heerlijk voorjaarsweer om jaloers op te wordén en Lidy wat kun het mooi beschrijven wat jullie allemaal zien en meemaken. Ik wens jullie nog een mooie vakantie en geniet ervan met zijn twee"en!!

Lieve groeten Ans

• 18 November 2015 - 18:45

Anneke Brok:

Lieve Lidy en Henk,
    Wat ervaren jullie toch weer veel mooie dingen. Is Nieuw Zeeland ook per trein te bereiken? Dan trekken we er een half jaartje voor uit. Ha,ha. Hier veel regen en wind en in het weekend gaat de temperatuur dalen. Ik heb dan ook mijn geglazuurde keramiek successievelijk binnen gehaald. Ga lekker verder genieten en de hartelijke groeten voor Jeroen en Anke.
    Lieve groetjes van ons.
    Anneke

• 20 November 2015 - 13:35

Lia En Wil:

Lieve Lidy en Henk,
    Zojuist jullie verlag gelezen.
    Wat heerlijk om daar weer te zijn en fijn dat jullie zo genieten.
    We wensen jullie hele fijne dagen samen met Jeroen en Anke en groeten jullie alle vier hartelijk vanaf een prachtig Java.

• 20 November 2015 - 18:51

Wil En Theo:

Lieve Lidy en Henk,

Leuk dat jullie het zo enorm naar het zin hebben. Een prachtig land met veel bezienswaardigheden
    En niet te vergeten het heerlijke weer !!!! Wij hebben hier een beetje "de hete winter" met veel
    storm. Maar dit weekeinde verandert het. Temperaturen zakken naar 6 - 8 graden !!!
    Houden jullie het maar lekker warm.

Hartelijke groeten

Wil en Theo

• 20 November 2015 - 23:36

Tonneke:

Weer een heerlijk reisverslag! Wat een indrukken doen jullie op, groot gelijk dat jullie een paar dagen langer op een plek blijven..
    Het was gisteren een natte bedoening op de tennisbaan, vond het voor het eerst niet erg dat ik niet mee kon doen! Wel heel gezellig!! Met schouder gaat herstelde beter gelukkig.. Tennissen doe ik voorlopig nog niet, eerst helemaal laten genezen.
    Geniet van jullie verdere reis en vooral ook van het samenzijn met Anke en Jeroen.
    Liefs!
    Tonneke

• 22 November 2015 - 13:00

A3 En Wil Kooijman:

goedemorgen Henk en Lidy,

De tijd gaat snel gezien het verslag van 18 november dat we met plezier gelezen hebben.
    Wij begrijpen dat daar erg van genoten wordt gezien de foto,s en verslagen maar ook het weerzien van
    Anke en Jeroen.
    Hier is het herfst met de eerste nachtvorst dus de kleding moet aangepast worden in tegenstelling bij jullie.
    Door de Orthopeet zijn zooltjes in de schoenen voorgeschreven hij hoopt hierdoor de stand van de knie positief te veranderen dat de pijn minder wordt en ik me makkelijker kan bewegen.
    Verder gaat het met ons en kinderen groot en klein goed dus tot ziens en nog veel plezier.

liefs wil en a3

• 24 November 2015 - 21:37

Betty En Rinus:

Lieve Lidy en Henk,
    Het is een late reactie,maar we hebben weer genoten van jullie verslag. Fijn te lezen dat jullie zoveel zien en er zo van genieten.
    Wat gaat de tijd snel hè . De helft zit er al weer op. Nog heel veel plezier. Hier loopt alles.we zitten midden in de herfst. Koud en nat. Maar we weten dat acteur de wolken de zon schijnt. Dus ondanks alles genieten we hier ook van. Lieve groet