Christchurch - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu

Christchurch

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

10 December 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Christchurch is een verhaal op zich. We hebben deze, toen nog prachtige stad bezocht in 2010. In 2012 hebben we de stad alleen even aan gedaan op doorreis. In die tussenliggende tijd heeft de stad 2 aardbevingen doorgemaakr waarvan de tweede catastrofaal was. De hele infrastructuur is n.l. beschadigd.
Er zijn nu heel veel beschadigde huizen en gebouwen afgebroken waardoor er veel lege stukken grond zijn. Maar er wordt ook weer nieuwbouw gepleegd maar de stad is niet meer herkenbaar. Het heeft haar hart verloren om het zo uit te drukken. Delen van straten zijn nog steeds afgezet en er staan nog veel hekken om beschadigde panden waarvan men deels met restauratie bezig is.
In het centrum zijn de winkeliers zo creatief geweest om hun winkels in containers onder te brengen maar ook cafeetjes en kleine restaurants.
Om de beschadigde cathedraal zijn wanden kunstzinnig beschilderd.
Als alternatief voor de cathedraal is een kartonnen kerk gebouwd. Omdat de eisen voor nieuwbouw ondertussen aangescherpt zijn, is er stalen constructie. De buitenkant is kunststof maar binnenin de kerk is het karton.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of het haalbaar is of de cathedraal herbouwd kan worden of afgebroken moet worden.
We bezoeken die middag de kerk voor een Choral Evensong, uitgevoerd door jongens en mannen. De knaapjes zingen schitterend maar van de stem van de countertenor krijg je kippenveel, zo prachtig.
Met de tram die weer rijdt maken we een hop on hop off tour.
Ook bezoeken we een tentoonstelling over wat de aardbevingen met de stad en haar bewoners gedaan heeft, heel triest.
Het zal nog heel wat jaren duren voordat de stad weer enigszins een beetje opgebouwd zal zijn.
In het motel waar we overnachten staat in het informatieboek nu ook wat je moet doen of laten in geval van een aardbeving. Dat was voorheen niet.
We vinden dat ons bezoek aan Christchurch een aparte plek moet hebben, en daarom laten we het hierbij met een enkele foto.

We hadden nog wat foto's van Lake Tekapo en Akaroa aan het bijbehorende verslag toegevoegd maar het uploaden kost teveel tijd.

• 10 December 2015 - 17:54

Marja:

Lieve Lidy en Henk,

Wat een bijzondere reis en zo ontzettend veel belevenissen. Fijn om het een beetje te kunnen volgen en zo ook even "eruit"te zijn.
    Genieten jullie nog van de laatste dagen! Hier wordt het nu pas koud, hoop dat de overgang niet te groot is ;-). Liefs, Marja

• 10 December 2015 - 21:53

Kristel Van Soest:

Lieve Lidy en Henk,

Wat een indrukwekkend en emotioneel weerzien moet het voor jullie zijn geweest om
    Christchurch zo terug te zien. Wel mooi om te zien dat de bewoners aan de wederopbouw
    werken, ze moeten ook wel.
    Dank voor de mooie foto's die jullie hebben verzonden, zo zijn wij er allemaal een
    beetje bij.
    Geniet van jullie laatste 10 dagen,wat gaat de tijd toch snel, maar eerlijk gezegd,
    ook heel fijn dat jullie weer naar ons terugkeren!

Nog veel plezier verder, goede reis terug en de hartelijke groeten aan Jeroen en Anke!
    Enjoy!!! A big hug, XXXXXX

Jan en Kristel

• 11 December 2015 - 09:49

Anneke En Wil Brok:

Dag Lidy en Henk,
    Toendertijd hebben we over de aardbeving gelezen en erover na gedacht. De gevolgen in het echt zien, is weer heel wat anders te meer daar jullie de stad in zijn vroegere glorie hebben gezien. Wel fijn dat ze aan het weder opbouwen zijn, maar het zal nooit meer worden als eerst. We wensen jullie nog een aantal fijne , gezellige ,mooie dagen toe. Groeten aan Jeroen en Anke.
    Lieve groeten van ons.
    Anneke

• 11 December 2015 - 19:13

Arie En Annemarie:

Lieve Henk en Lidy,

Wij kunnen ons heel goed voorstellen hoe verschrikkelijk het moet zijn om Christchurch zo weer te zien!
    Zo'n ontzettend mooie stad als het is geweest met zoveel historische schitterende gebouwen.
    Wij hebben het toen nog gezien na de eerste aarbeving en vonden het toen al erg, maar gelukkig stond
    de cathedraal er nog. Het huidige beeld zal jullie jammer genoeg nog lang bij blijven.
    Verder hebben wij alle mooie foto's bewonderd en wensen wij jullie nog heel veel mooie dagen toe.

Liefs Arie en Annemarie

• 12 December 2015 - 21:09

Tonneke Dijs:

Een heftig weerzien met deze stad.. Vergeet je niet snel!
    Geniet van jullie verdere reis!

Liefs
    Tonneke

• 13 December 2015 - 11:54

Wil En Lia:

Hallo Lidy en Henk,

Wat een herkenning en speciaal gevoel ontstaat er toch bij ons na het lezen van jullie verslag. Fijn te horen dat jullie nog steeds genieten, alhoewel het einde van jullie verblijf aldaar in zicht begint te komen.
    Nog een heerlijke fijne laatste week gewenst en een hele voorspoedige terugreis straks naar Nederland.
    Wij hebben een prima maar lange reis vanuit Indonesië er net op zitten, genieten nog na en beginnen ook hier weer van het 'gewone' leven te genieten.

Groeten vanuit Nederland en tot gauw!!