Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lidy Kole - WaarBenJij.nu

Paihia

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

10 November 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Op vrijdagochtend gaan we onze volgende huurauto halen, ook weer een heerlijk ruime reiswagen. Het lukt prima om Auckland uit te rijden en we gaan North/West. Een prachtige route met groene bergen en dalen. Het eerste stuk geeft ook een aantal vineyards te zien. Er zit hier in Nw. Z. duidelijk nog minder blad aan de wijnstokken dan in Australie. We overnachten in Dargaville en besluiten de volgende dag de Kauri Coast te rijden en de prachtige kauri bomen nog weer eens te bewonderen. Toen we hier in 2007 waren, liepen we in regenkleding door het kauribos. Gelukkig is dat nu anders. Deze bomen kunnen een paar duizend jaar oud worden. We zien de four sisters in het Trounson Park als we daar door wandelen. Een stukje verderop ook de Tane Mahuta, de reus onder de kauribomen. Nw.Z. is hier nu extra zuinig op omdat er in het verleden veel teveel zijn gekapt m.n. door de Engelsen.
In de middag komen we in Paihia aan en gaan naar de I-site (onze vvv) om te kijken of ze een leuk onderkomen voor ons hebben. We zoeken uit het rek een aantal leuke mogelijkheden maar deze zijn allemaal volgeboekt, pech dus! Een collega tipt nog een motel en die heeft wel plek. We accepteren dit maar bij aankomst daar valt het wat tegen, wat oudbollig. Maar ja, we hebben al betaald. Een goede les voor een volgende keer, altijd eerst gaan kijken!
De b&b mogelijkheden zijn duidelijk afgenomen de laatste jaren. Het is veelal, hotel, motel, appartement en lodges.
Paihia is een leuke plaats in de Bay of Islands. Er liggen 2 cruisschepen in de baai en dat is de volgende dag te merken aan de drukte. Op zondag is er een Art en Craft market die druk bezocht wordt. In de middag maken we een dolphine cruise to hole in the rocket, een tocht van 4 u. Het is prachtig weer en we zitten heerlijk op het dek. In Russell, aan de overkant van de baai, worden ook nog een paar passagiers opgepikt. We varen langs een aantal eilanden in de baai en bij Maturora zien we dolfijnen die er duidelijk plezier in hebben ons wat te laten zien maar natuurlijk net niet op het moment dat ik met mijn camera klaar sta. We varen langs een aantal eilanden o.a. Cape Bret met vuurtoren en een huis. In het verre verleden heeft, volgens zeggen, hier een familie met een aantal kinderen gewoond. Onvoorstelbaar, op zo'n afgelegen plek. Bij hole in the rock krijgen we volop gelegenheid plaatjes te schieten. Op de top landt van tijd tot tijd een helikopter met toeristen die vandaaruit ongetwijfeld een prachtig uitzicht zullen hebben over de baai.
Bij Otehei Bay mogen we aan land om wat langs het strand te wandelen, evt te zwemmen of naar de top te wandelen. Dit laatste doen wij maar even niet want onze knieen hebben ons inmiddels laten weten dat ze het al behoorlijk zwaar hebben gehad de afgelopen weken.
Al met al is het een prachtige cruise en komen we voldaan in Paihia terug.
In de dagen dat we hier zijn bezoeken we ook Waitangi met de Trity Grounds waar in 1840 het verdrag is getekend tussen de Maories en de Engelsen over de rechten van de Maories. Dit wordt jaarlijks herdacht op 6 febr. met allerlei festiviteiten maar ook met protesten want e.e.a. zou niet helemaal eerlijk zijn gegaan. In 2012 waren we hier op 6 febr.samen met Jeroen en Anke om dit mee te maken. Nu is het hier heel stil en vredig met alleen geluiden van vogels en soms de zee. We wandelen over het hele terrein met haar gebouwen. De Marei(het gemeenschapshuis) is niet toegankelijk ivm een voorstelling. Als we langs wandelen horen we de zang. De grote waka(kano) ligt op het droge onder een fraaie overkapping, te wachten op febr.2016 om weer uit te varen met ca. 80 roeiers.
Nw.Z. kent nog steeds 3 vlaggen. maar binnenkort wordt er weer gestemd om tot 1 te komen.l
Tot dusver dit verslag want ik merk dat er al een deel van de tekst is verzonden terwijl ik dacht het alleen nog maar gesaved te hebben.
Tot de volgende keer.